onsdag 12 februari 2014

mina sånger är förbi, skaldens klagan

O Gud, om du finns, ta min strimmade själ,

förvandla mig till stoft, för mina sånger är

döda nu och så är min glöd,

borta min esprí min talang

allt är förgäves allt är förbi

ge mig ett glas medan jag väntar

timman är slagen och

timman är nu



Ödeskallt rummet i tystnaden fryser

borta är du

sommar nu vinterköld blivit

blekt spegeln mig återblickar

dödens andedräkt kallar

sinar livet,

han sig skaldar



ge mig ett glas medan jag väntar

på att komma hem, komma hem

hem till Dig



Vännerna borta kärlet är sprucket, urdrucket

ostämd ljuder lutans klang, sliter stycken ur min kropp

gjort till intet och förspillt

allt är förbi



ge mig ett glas medan jag väntar

väntar på att komma hem

komma hem till Dig





allt jag rör vid blir till aska, en fördömd jag är

en ensam vandrare i uppnött stig

en varg utan flock

utan hem utan härd



ge mig ett glas till tröst

tills jag kommer hem

kommer hem till Dig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar